Connect with us

Interviu cu Ministrul Antreprenoriatului și Turismului, Daniel CADARIU

Suceava

Interviu cu Ministrul Antreprenoriatului și Turismului, Daniel CADARIU

Domnule Ministru, ați preluat Ministerul Antreprenoriatului și Turismului la finalul anului 2021. Deși a trecut o perioadă relativ scurtă de la preluarea portofoliului, ne puteți evidenția care este stadiul actual al programelor de sprijinire al Mediului Privat Românesc implementate prin Ministerul pe care îl reprezentați?

La preluarea mandatului, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului avea în implementare 4 programe mari:

  1. Măsura 1 pentru microgranturi de 2.000 euro, Măsura 2 pentru capital de lucru, StartUp Nation ediția a 2 (2018) și Măsura HoReCa prin care firmele din domeniu primeau 20% din pierderile anului 2020 raportat la anul 2019. Suntem la punctul la care Măsura 1, ediția 2, este în etapa de evaluare și efectuare a plăților. Acest lucru se realizează prin evaluarea în calupuri de câte 5.000 de beneficiari, urmând să aibă loc cât de repede și plata granturilor de 2.000 de euro.
  2. Legat de Măsura 2, mai sunt aproximativ 3.000 de beneficiari care nu au primit fondurile necesare pentru că, în anul 2021, bugetul nu a fost suficient, iar banii pentru aceștia au fost suplimentați în 2022 din bugetul de stat. Până la final de martie sper să încheiem această datorie pe care o avem față de antreprenori.
  3. StartUP Nation, poarte cea mai veche măsură față de care M.A.T, era grevată de datorii. Au fost achitate integral în 2021, decembrie, după ce am primit banii necesari la ultima rectificare. Mai erau 200 de firme care au primit 40 milioane de lei.
  4. Am lăsat pentru final Măsura HoReCa pentru că aici pot spune cu o mare împlinire, faptul că toți banii au ajuns în ultimele 2 luni la toți cei 8.300 de beneficiari. Practic, industria a beneficiat începând din luna decembrie de lichidități, iar la început de februarie un total de 450 milioane de euro au intrat în posesia operatorilor economici din industria ospitalității.

Ministrul Antreprenoriatului și Turismului, Daniel CADARIU:După etapa deblocării sper să pot începe din mai etapa dezvoltării, iar proiectele la care am lucrat în ultimele 2 luni să poată deveni operaționale”

Evident lupta pentru un buget mai bun o vom da în vară, când îmi doresc să conving prin munca pe care am depus-o pentru interesul antreprenorului român. De la schema HoReCa 2, care presupune compensarea a 20% din pierderile anului 2021 raportate la anul 2019, până la noi măsuri de sprijin care să încurajeze atragerea de turiști străini sau o nouă ediție de StartUp Nation, sunt proiecte la care lucrăm și pentru care sperăm ca rectificarea bugetară să aducă banii necesari pentru susținerea mediului de afaceri românesc.

Sunteți unul dintre exponenții politici emanați din Regiunea de Nord Est a României, mai exact din Suceava. Prin urmare, sunteți un bun cunoscător al realităților economice specifice industriei Horeca. Restricții pandemice, impact major al scumpirilor la energie și gaze, materii prime și combustibil, lipsa unei infrastructuri rutiere mari în Moldova reprezintă indicatori care predispun agenții economici din turism la impredictibilitate, instabilitate și riscuri economice majore. Pe care și le asumă! Ce măsuri adoptă însă autoritățile locale și centrale pentru a reduce aceste condiții neprielnice mediului de afaceri?

DANIEL CADARIU: Aș face o completare, sunt chiar din stațiunea de interes național Gura Humorului, unde, însă la final de săptămână sau de sărbători, nu prea mai găsești locuri libere. Da, turismul, ca alte domenii, este interdependent de infrastructura de transport. Fie că ne referim la cea rutieră sau cea aeriană sau feroviară. Dacă nu ai cum să ajungi într-o anumită destinație, ea nu este o destinație turistică. Totodată, antreprenorii din turism sunt la fel de afectați acum ca orice alt antreprenor care s-a trezit cu facturi mai mari decât în 2020 sau cu provocări financiare.

Autoritățile, fie că sunt locale, fie că sunt centrale pot, prin investiții în infrastructură să diminueze greutățile pe care agenții economici din turism le au. PNL pune mare accent pe investiții și nu renunță ca 7% din PIB să fie alocat către acest tip de finanțări, pentru că ele contribuie la limitarea provocărilor despre care ați amintit și dumneavoastră.

 Totodată, propunem reducerea TVA-ului general de la 19% la 17% și diminuarea cu cel puțin 5% a contribuțiilor pentru angajați, care vor stimula resursele umane din orice domeniu. O altă soluție pe care am propus-o Ministerului Finanțelor și care a fost reglementată este scutirea de la plata impozitului specific pentru firmele din industria ospitalității pentru o perioadă de 180 de zile.

Ați avut pe 7 februarie o întâlnire cu Tanczos barna, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor privind situația plajelor de pe litoralul românesc. De câțiva ani însă, s-a propagat cu succes conceptul de “Marea din Nordul Moldovei”. O zona frumoasă, vizitată de tot mai mulți turiști din Iași și Botoșani în principal situată în Botoșani, localitatea Ștefănești în proximitatea barajului de acumulare de la Stânca – Costești. Potențialul zonei este fabulos în sezonul estival. Există posibilitatea și voința, la nivelul ministerului pe care îl conduceți, de a identifica și susține dezvoltarea acestor zone cu potențial turistic pentru zona Moldovei?

DANIEL CADARIU: Am avut întâlniri în Suceava și Iași, îmi doresc să ajung și în Botoșani. Vreau să schimb paradigma prin care percepția publică vede Ministerul doar o instituție de la București care nu este conectată cu teritoriul. Obiectivul pe termen scurt este ca Ministerul pe care îl coordonez să fie văzut ca partener al antreprenorilor. Subliniez, însă, că orice antreprenor poate veni și el către Minister cu propuneri și cu provocări pentru că, poate, uneori nu suntem conștienți de toate neajunsurile fiecărui domeniu.

Totul se poate soluționa, însă avem nevoie de un dialog susținut, în care implicare să fie de toate părțile. Pentru proiectul pe care îl aduceți în vedere, consider o soluție foarte simplă Organizația de Management al Destinației (OMD), un concept pe care îl avem inclusiv în PNRR și care are ca scop promovarea eficientă, corectă și integrată a oricărei stațiuni sau a obiectivelor turistice. Acest instrument – OMD poate fi înființat inclusiv la nivel local, iar scopul este de a pune la un loc atât autoritățile locale, cât și mediul privat și asociațiile de specialitate.

Totodată, el va avea prevăzute diferite surse de finanțare din care se pot realiza acțiuni de marketing și promovare. Legat de investiții, aici și autoritățile locale pot concesiona terenul pentru a aduce investitori și pentru a asigura turiștilor mai multe servicii. Vorbim, însă de autonomia locală, deci Ministerul are atribuții limitate. Noi putem face cadru legal și sprijini proiecte, însă trebuie să existe și inițiative care vin către noi.

Cum apreciați posibilitatea organizării a două târguri (primăvară și toamnă) de turism cu participare internațională în zona Moldovei?

DANIEL CADARIU: Mi-aș dori ca Ministerul să participe la astfel de târguri în Regiunea Moldovei și vă garantez că vom onora orice invitație pentru susținerea turismului. Îmi doresc să văd cât mai multe pachete turistice propuse de operatori economici și să creștem inclusiv numărul turiștilor străini care vizitează regiunea.

Avem resursele naturale și umane pe care mediul de afaceri se poate baza. Mi-am planificat să am discuții în acest sens cu reprezentanții din domeniu în vederea dezvoltării de târguri regionale, care să vină în completarea inițiativei private ‘‘Târgul de Turism al României’’.

La baza organizării acestor târguri trebuie să se regăsească asociațiile de profil care să coaguleze toți factorii implicați și să reflecte voința mediului de afaceri din turism din Moldova. Ministerul poate doar să fie un partener loial și onest unei astfel de inițiative și să o promoveze prin pârghiile pe care le are.

Asigurarea resursei umane calificate reprezintă o provocare tot mai mare pentru industria Horeca!  În acest climat grevat de instabilitate socio-medicală și economică tot mai accentuată, există un plan de măsuri, adoptat la nivel guvernamental, pentru sprijinirea operatorilor din turism în perspectiva accesării facile a personalului calificat în zona Horeca?

DANIEL CADARIU: Am luat decizia de a înființa un grup de lucru cu specialiști din Ministerului Afacerilor Interne și Ministerul Afacerilor Externe, dar și cu reprezentanți din industrie, pentru a găsi soluțiile potrivite pentru această problemă. Într-adevăr, deficitul de resursă umană nu se poate rezolva într-un singur an.

Însă, ne putem gândi la facilitatea aducerii de forță de muncă din Orientul Mijlociu, inclusiv prin reducerea timpului necesar pentru acordarea vizelor lucrătorilor din statele care înregistrează cele mai multe cereri pentru angajare în domeniul HoReCa, spre exemplu.

Pentru anul acesta a fost stabilit un contingent de 100.000 de lucrători străini nou-admiși în România. Cu toate acestea, pe termen lung, consider că cel mai important demers pentru lipsa acută de personal calificat este stimularea educației profesionale în domeniul turismului, mai ales în vederea dezvoltării sistemului de învățământ dual.

Moldova Invest îți recomandă și ...   Ambasadorul CRISTIAN-LEON ȚURCANU: ”România este principalul partener comercial al Moldovei”


Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Suceava

Revista economică Moldova Invest, Editia de toamna

- citeste versiunea e-paper -


Revista economică Moldova Invest

- citeste versiunea e-paper -

- read the e-paper english version -

Advertisement
Advertisement

Trending

Advertisement
To Top